Komatsu presenteert geheel nieuwe 7,5-tons midi-wielgraafmachine op Bauma 2025

door-Van der Spek-

Komatsu presenteert geheel nieuwe 7,5-tons midi-wielgraafmachine op Bauma 2025

Komatsu is trots om een hele reeks innovaties te presenteren die zijn verpakt in een geheel nieuw prototype van een mobiele 7,5-tons graafmachine, die zich aansluit bij de PW98MR en PW138MR graafmachinefamilie.

“Deze nieuwe graafmachine met korte draaicirkel vult de kloof onder de middelgrote wielgraafmachines, biedt gemakkelijke en nauwkeurige bediening met alle hulpstukken en de beste rijervaring op de weg. Verpakt in een supercompacte machine die perfect is afgestemd op werken in een stedelijke omgeving,” zegt Alex Visentin, productmanager voor de nieuwe wielgraafmachine. “Deze 7,5-tons wielgraafmachine maakt volledig gebruik van de synergie en knowhow van de Komatsu-groep om hoge veelzijdigheid, gemakkelijke aanschaf en zekerheid te bieden met de af fabriek gemonteerde Lehnhoff Powertilt-optie.”

Deze machine kan werken in een breed scala aan nuts- en landschapstoepassingen met verbeterde efficiëntie en is een eerste keuze voor zware hijstoepassingen of eenvoudige graafwerkzaamheden in smalle steegjes, wegwerkzaamheden en voor rioolbouw.

Het zwenkgiekontwerp maakt graven parallel aan gebouwen of barrières mogelijk en het tweedelige giekontwerp biedt flexibiliteit met een uitgebreide werkdiagram.

De nieuwe 7,5-tons wielgraafmachine biedt een reeks functies die voordelen bieden voor de gebruiker, waaronder:

  • Lage emissie werking: 49 kW Stage-V motor zonder Ad-blue
  • Uitstekende wendbaarheid: Uitstekende wendbaarheid in nauwe ruimtes dankzij een maximale breedte van 2.080 mm. Korte draaicirkel en 4-wielbesturing als standaard wat de kleinste draaicirkel in deze productcategorie biedt.
  • Snelle rijervaring met uitstekende prestaties van hulpstukken: Met HST-rijsysteem en enkele versnelling is er geen noodzaak om van versnelling te wisselen bij maximale snelheid op een heuvel, onafhankelijk werkend en zonder impact op het gebruik van hulpstukken.
  • Nooit vast in de modder: 100% differentieelslot als standaard biedt uitstekende mobiliteit op modderige grond.
  • Verminderde onderhoudskosten: Geen noodzaak voor een SCR (Katalysator) houdt de totale bedrijfskosten laag.
  • Nieuw cabineontwerp: 7” monitor en een nieuwe snelheidsregeling. Het operationele concept van deze midi-wielgraafmachine legt de volledige controle van de machine binnen handbereik. Rijrichting, onderwagenhulpstukken en handmatige/automatische as-vergrendeling kunnen worden bediend via schakelaars op de joysticks of het dashboard. Zonder de hand van de rechter joystick te halen, kunt u de functie ervan schakelen van giekbediening naar onderwagenbediening voor volledige en nauwkeurige controle over het parallelle dozerblad.
  • Breedste werkdiagram: graafdiepte, graafbereik, graafhoogte zijn op het hoogste niveau in de categorie. Maximale flexibiliteit wordt geboden door te kiezen voor een mono-giek of een tweedelige giek.
  • Veelzijdige en veiligheid gerelateerde functies: een achteruitrijcamera, verschillende bandenopties, KIAC (Komatsu geïntegreerde hulpstukkenbesturing) voor de hoogste flexibiliteit bij het matchen van hulpstukken, LED-verlichting, hydraulische snelkoppeling zijn slechts enkele van de beschikbare opties.

De nieuwe 7,5-tons wielgraafmachine is te zien op de stand van Komatsu op Bauma 2025 (Hal C6).

Over de auteur

-Van der Spek- administrator

Ontvang onze E-mailing

Schrijf je in voor ons nieuwsbulletin!

Berichten over de producten en vestigingen van Van der Spek.