Na aangevoerd te zijn op diverse diepladers is afgelopen week door de technische dienst van Van der Spek Vianen de grootste Fuchs van Nederland opgebouwd bij Stolwerk Metaal B.V. in Breda. Naast de grootste Fuchs heeft Stolwerk ook gelijk de primeur van de eerste Fuchs MHL390F die in de Benelux is geleverd.
De nieuwe Fuchs die met zijn gewicht ruim over de 80 ton heen gaat is voorzien van een giekconfiguratie met een bereik van 24 meter. De giek van 12.700mm en lepelsteel van 11.000mm zorgen voor het bereik dat bij een Fuchs altijd wordt aangegeven van hart draaikrans tot aan hart pen lepelsteel, met de grijper komt het bereik dus dik op 25.5 meter. De leidingen over de giek en lepelsteel zijn in staal uitgevoerd zodat de benodigde oliestromen met zo min mogelijke weerstand en grootste efficiëntie kunnen worden aangevoerd aan cilinders en grijper.
Om naast het grote bereik ook in de hoogte het maximale te kunnen bereiken heeft Stolwerk gekozen om de machine te voorzien van een pylon. Uiteraard heeft de machinist hierdoor een nog beter zicht in de schaar en tijdens het beladen van vrachtwagens en containers. De zichthoogte bedraagt nu 7.200mm waarbij de machinist ook de keuze heeft om de cabine nog 2.200mm naar voren te verplaatsen.
De Fuchs MHL390, de grootste machine in de modelreeks van Fuchs wordt aangedreven door een zuinige 6-cilinder 12 liter Deutz motor met een vermogen van 300 kW. De motor voldoet uiteraard aan de nieuwste Tier IV final emissie eisen middels Ad Blue, SCR katalysator en passieve regeneratie. De standard compleet gescheiden- en separaat opgestelde koelers dragen er zorg voor dat de machine optimale koeling krijgt. Door deze opstelling zijn de koelers als gewenst in stoffige omstandigheden zeer goed te reinigen. Door de optimale koeling wordt er tijdens het draaien met de machine zeer weinig gebruik gemaakt van de koelvans waardoor naast een zeer laag geluidniveau ook het brandstofverbruik uiterst laag is.
Aan de motor is een Rexroth hydraulieksysteem gemonteerd dat naast de hoofdpomp met een opbrengst van 640 liter/min een separate pomp heeft met een opbrengst van 200 liter/min die alleen voor de zwenkaandrijving zorg draagt. Door dit systeem is de machine zeer snel en is er geen vertraging in de giekbewegingen als er tegelijkertijd gezwenkt wordt.
Uiteraard is ook bij de Fuchs MHL390F de draaikrans met dubbele rijen uitgevoerd om de krachtverdeling optimaal te hebben en een lange levensduur te garanderen.
Voor het dagelijks- en uit te voeren onderhoud aan de machine is als bij iedere Fuchs een ruim bemeten loopbordes bij de motor aanwezig welke via een trap toegankelijk is. Op deze plek kan naast het veilig uitvoeren van deze onderhoudswerkzaamheden ook de diesel- en Adblue tank gevuld worden zonder op de machine te hoeven klimmen. Veiligheid staat in ieder Fuchs ontwerp voorop.
De Fuchs is uiteraard ook geleverd met de nieuwe Fox-cabine. Het slanke, nieuwe cabineontwerp bevat meer glas om de zichtbaarheid naar buiten te vergroten, het vernieuwde interieur zorgt voor meer ruimte en comfort voor de machinist. Door de ruime schuifdeur is in- en uitstappen vergemakkelijkt. Standaard is de Fuchs MHL390F voorzien van een camera op het contragewicht en de rechter zijkant zodat er geen onveilige situaties kunnen ontstaan doordat de machinist altijd kan zien wat achter- en naast hem gebeurd.
Voor goed zicht in de vroeg- en late uren is de machine voorzien van LED-verlichting op zowel de cabine, giek als lepelsteel.
Stolwerk Metaal B.V. is sinds 1967 een internationaal opererende oud ijzer- en metaalhandel. Ze mogen ‘s werelds grootste multinationals tot hun klantenkring rekenen, maar ook het midden- en kleinbedrijf en particulieren behoren nog steeds tot de vaste klantenkring. Ze zijn een modern- en efficiënt geleid recyclingbedrijf dat een wezenlijke bijdrage levert aan het schoonhouden van ons milieu.
Naast de oud ijzer- en metaalhandel hebben ze nog een aantal nevenactiviteiten, waaronder; in- en verkoop van machines, motoren en bruikbaar ijzer, plaatsing van milieu-containers t.b.v. opvang ferro- en non-ferro metalen en zijn ze aannemer van alle sloopwerken en het begeleiden van asbestwerken.
Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit, zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team, om te begrijpen welke delen van de site, je het meest interessant en nuttig vindt.
Strikt noodzakelijke cookies
Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie instellingen kunnen opslaan.
Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan. Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt, het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.
Extra cookies
Deze site gebruikt 'Data-collectief' om informatie, zoals bezoekersaantallen, ip-adres en bezochte pagina's te verzamelen. Het gaat hierbij om de volgende 2 first party cookies van Piwik PRO: _pk_id.<appID>: Deze wordt gebruikt om terugkerende bezoekers te herkennen en vervalt na 13 maanden. _pk_ses.<appID>: Deze wordt gebruikt om de sessie van bezoekers te monitoren, zoals aangeklikte pagina’s, tijdsduur op pagina, IP adres en browser gegevens. Deze vervalt na 30 minuten, of zodra het bezoek is afgerond.
Door deze cookies te accepteren, help je onze dienstverlening te verbeteren.
Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in, om je voorkeuren op te slaan!