Zoek
Sluit dit zoekvak.

Fuchs Primeur voor Op- en Overslag Meppel B.V.

doorVan der Spek

Fuchs Primeur voor Op- en Overslag Meppel B.V.

Van der Spek Vianen B.V. leverde onlangs de eerste nieuwe Fuchs MHL370F van Nederland af bij Op- en Overslag Meppel B.V. De ruim 50 ton wegende nieuwe Fuchs zal ingezet gaan worden voor alle voorkomende op- en overslagwerkzaamheden op de locatie in Meppel.

Op- en Overslag Meppel B.V. : Sinds twee jaar is Op- En Overslag Meppel B.V. van Oosterhuis B.V. uit Nijeveen. De locatie aan het Meppelerdiep kan worden aangedaan door schepen van 2000 ton met lengtes van 110 meter en 11.50 meter breed. De locatie bied zeer veel mogelijkheden en door de flexibele instelling van Op- en Overslag Meppel B.V. kan bijna ieder op- en overslagvraagstuk worden ingevuld. Door korte aansluitingen naar de A28 en A32 snelwegen kunnen stromen snel hun weg vinden van- en naar de locatie.

Fuchs MHL370F De nieuwe Fuchs MHL370F is met zijn ruim 50 ton de opvolgende machine in machinelijn van Fuchs boven de welkbekende Fuchs MHL360 die al vele jaren zijn strepen heeft verdient in de op- en overslagwereld.

Op- en Overslag Meppel B.V. heeft er voor gekozen om de nieuwe MHL370F te laten uitrusten met een giek van 9.700mm en een lepelsteel van 7.800mm waarmee een bereik ontstaat van 18.100mm. Deze maat is bij een Fucsh altijd van hart draaikrans tot hart pen lepelsteel, het daadwerkelijke bereik inclusief grijper komt dus op ruim 19.500mm.

De aandrijving van de MHL370F gebeurd door een zeer zuinige Deutz TCD 7.8 L6 4V Tier V dieselmotor met 230kW. De motor voldoet door de Tier V normering aan de laatste emissie-eisen waarmee Op- en Overslag Meppel/Oosterhuis laat zien te investeren in de laatste stand der techniek.

Aan deze motor zijn diverse Rexroth hydrauliekpompen geschakeld. Twee pompen met 280 liter/min voor de functies van de laadinrichting en grijper en een gehele separate hydrauliekpomp van 140 liter/min voor de zwenkfunctie. Het grote voordeel hiervan is dat de machine optimaal kan werken met de laadinrichting en grijper zonder dat dit invloed heeft op de zwenk, grote overslagcapaciteiten met een laag brandstofverbruik zijn het resultaat.

Onder de MHL370F is een zeer stabiele HD-onderwagen geplaatst met 4 grote massief rubber Setco banden zodat de machine ook als nodig op een niet vlak terrein zonder problemen kan rijden. De banden zorgen voor een hoge bodemvrijheid.

Voor het dagelijks- en uit te voeren onderhoud aan de machine is als bij iedere Fuchs een ruim bemeten loopbordes bij de motor aanwezig welke via een uitklapbare trap toegankelijk is. Op deze plek kan naast het veilig uitvoeren van deze onderhoudswerkzaamheden ook de diesel- en Adblue tank gevuld worden zonder op de machine te hoeven klimmen. Veiligheid staat in ieder Fuchs ontwerp voorop.

De hydraulisch verstelbare cabine zorgt voor een zichthoogte van 6.400mm waardoor er altijd goed zicht is op de uit te voeren werkzaamheden. Op wens van de klant is de machine optioneel uitgevoerd met een eveneens naar voren verstelbare cabine. De cabine is nu ook 2.200mm naar voren te verstellen. Uiteraard is voor de machinist gezorgd dat alles in de cabine zo ergonomisch mogelijk is opgesteld, de stoel is optimaal te verstellen zodat alle bedieningen binnen handbereik liggen. Via de grote touchscreen display zijn alle functies te bedienen, veel gebruikte functies als bijvoorbeeld verlichting en ruitenwisser hebben ook nog drukknoppen binnen het handbereik van de machinist zodat deze als benodigd snel zijn in- en uit te schakelen. De vergrote airco-unit zorgt dat ondanks de grote raamoppervlakten de cabine op temperatuur blijft zoals de machinist hem instelt. Joystick besturing zorgt voor een nog beter zicht en ruimte voor de machinist.

Standaard gemonteerde camera’s op achter- en rechterzijde geven een duidelijk beeld van wat er rond de machine plaatsvinden zodat de veiligheid op het hoogste niveau staat. LED-verlichting geeft de machinist in de vroeg- en late uren een grote lichtopbrengst in het bereik van de kraan.  

Op de machine standaard gemonteerde centrale smering zorgt er voor dat de machine continu gesmeerd wordt voor een lange levensduur van o.a. pennen en bussen.

Via Telematics kan de machine op afstand door de klant worden uitgelezen waarbij alle data die verzameld is duidelijk en overzichtelijk wordt weergegeven. Tevens kan gezien worden wanneer de machine onderhoud nodig heeft zodat dit optimaal gepland kan worden om de stilstand te minimaliseren.