In de fabriekshal van Herrenknecht AG in Schwanau (Duitsland) is de eerste tunnelboormachine voor de Noord/Zuidlijn opgebouwd. Nu is pas goed te zien hoe groot de machine is! De complete boormachine, het boorschild en zes volgwagens, heeft een lengte van ongeveer 85 meter en een diameter van bijna 7 meter.
Op deze dag wordt de eerste boormachine officieel afgenomen door Saturn, de aannemer die de tunnels zal boren.
Er worden twee tunnelboormachines gebouwd: één voor elke tunnelbuis van de Noord/Zuidlijn. De bouw van de tweede tunnelboormachine is ook gestart. De eerste onderdelen liggen in de fabriek klaar voor de montage. In februari 2009 wordt de tweede boormachine afgenomen.
The City of Amsterdam is building a new subway (underground) line.
The tunnel is partly constructed underneath the old part of the city.
The completion of the metro line is scheduled for 2015.
Foto: Gé Dubbelman/Hollandse Hoogte
Opdrachtnummer: D10023
Over de auteur
Van der Spek administrator
Van der Spek Vianen B.V. is partner in verkoop, verhuur en service van betonpompen, grondverzet-, wegenbouw-, hoogbouw-, recycling- en overslagmachines.
Over de auteur