Categorie archief emmissiearm

HYBRIDE PRIMEUR BIJ VAN DER SPEK VIANEN B.V.

Onlangs is in Vianen een heuse primeur gearriveerd.

De nieuwe plug-in hybride CIFA Magnum MK28 ENERGYA mixerpomp is na uitvoerig testen in de fabriek van CIFA op transport gegaan naar Nederland.

De mixerpomp is voorzien van een 4-delige mast, waarvan de laatste twee mastdelen van carbon zijn. Dit resulteert in een gewichtsbesparing, waardoor er optimaal beladen kan worden.

Uiterlijk is de ENERGYA-mixerpomp, net als de hybride mixer uit de ENERGYA-serie, direct te herkennen aan de stijlvolle polyester bekleding van de pomp en het achterste deel van de mixertrommel.

Met de mixerpomp uit de ENERGYA-serie kan de machine volledig elektrisch afstempelen, de mixertrommel beladen en gelost worden, de 4-delige mast uitvouwen en bediend worden en beton verpompen. Kortom, een volledig groene betonstort met een mixerpomp.

Van der Spek Vianen B.V. is een voorloper op het gebied van elektrische en hybride bouwmachines.

Naast diverse elektrische graafmachines van Hyundai, Powerscreen zeefmachines, volledig elektrische Turbosol aanhangerbetonpompen en de onlangs in gebruik gestelde asfaltspreidmachine van Dynapac, is de CIFA-mixerpomp een welkome aanvulling op het duurzame leveringsprogramma van Van der Spek.

De innovatieve hybride MK28E mixerpomp wordt volledig af fabriek geleverd door CIFA en kan tijdens het pompen worden opgeladen op de bouw of tijdens het laden van beton op de betoncentrale. Met de optionele snellader is de batterij in een uur weer volledig opgeladen.

Bovendien is het voertuig uitgerust met een KERS-systeem (Kinetic Energy Recovery System), dat ervoor zorgt dat de energie die ontstaat tijdens het remmen onderweg wordt opgeslagen.

Op dit moment wordt de mixerpomp in de werkplaats in Vianen gereed gemaakt en zal deze, na de RDW-keuring en uitgebreide instructie voor onze monteurs, bij diverse klanten gedemonstreerd worden.

Binnenkort meer nieuws over deze unieke plug-in hybride mixerpomp van CIFA. ’s Werelds marktleider in mixerpompen!

De verborgen waarden in de recycling van staalschroot

Sorteersystemen van STEINERT helpen bij de productie van zuiver schoon staal. Het is belangrijk om de bronnen van ijzerschrootstromen aan te boren, terwijl mogelijke boetes bij staalfabrieken worden vermeden en de weg naar een circulaire economie wordt geoptimaliseerd.

De staalrecyclingindustrie is een van de oudste en belangrijkste spelers in recycling. Boogovens zijn een belangrijk onderdeel in hun productie en de vereiste zuiverheid van het ijzerschroot blijft een uitdaging vormen voor de efficiëntie van de gebruikte bronnen.

Het is het gebruik van staalschroot bij de productie van nieuw staal – niet ijzererts of cokeskolen – dat natuurlijke hulpbronnen spaart. Het gebruik van gerecycled staal bespaart schaarse grondstoffen en energie. Daarnaast wordt het milieu beschermd dankzij een aanzienlijk lagere CO2-uitstoot en andere afvalproducten. Voor elke ton staalschroot die in plaats van primaire grondstoffen in de staalproductie wordt gebruikt, moet 1,67 ton minder erts en 0,5 ton minder energiebronnen (kolen, cokes, zware stookolie) worden gedolven, over lange afstanden worden vervoerd en verbruikt.

Vandaag spreken we om deze redenen ook van “groen staal”. Om echter gerecyclede grondstoffen voor de verwerkende industrie te kunnen produceren, moeten de materialen eerst gesorteerd worden. In onze gids leert u hoe u uw staalschroot het beste kunt scheiden.

Typische toepassingen:

+ Terugwinning en scheiding van ijzerschroot van shredderschroot

+ Reiniging van schaarschroot (E1/3)

+ Terugwinning en opwaardering van ijzerproducten uit e-scrap en lichter gemengd schroot

125ste Jubileum Powerscreen Warrior voor Gebr. Van den Brand en Van Oort

Onlangs heeft Gebr. Van den Brand en Van Oort uit Uden de 125ste Powerscreen Warrior in Nederland geleverd gekregen door importeur Van der Spek Vianen.

Met de levering van deze 125ste Powerscreen Warrior sinds 2004 behoren deze mobiele zeefmachines tot de meest verkochte zeefmachine van Nederland.

De nieuwe Powerscreen Warrior 1800 van Gebr. Van den Brand en Van Oort is naast dat het de 125ste Warrior is ook een zeer duurzame machine die is uitgevoerd met dual-power elektrische aandrijving waarmee de machine volledig elektrisch kan draaien en als benodigd ook op zijn eigen Stage-V motor kan werken. De machine is dus dubbel-duurzaam ; elektrisch aangedreven en een Stage-V motor.

De Powerscreen Warrior-serie is in 2004 op de markt gekomen en direct een wereldwijd succesnummer geworden waarbij de flexibiliteit, hoge amplitude voor schone fracties en hoge capaciteiten en brede inzetbaarheid door vele klanten werden gezien als groot voordeel.

Na de Warrior 1400 en 1800 bij de introductie volgende de afgelopen jaren nog vele modellen waardoor nu machines van 11 tot 48 ton geleverd kunnen worden in de Warrior-serie, voor iedere toepassing en gewenst capaciteiten de beste oplossing.

Voor Van der Spek Vianen is de Warrior-serie de meest verkochte machine uit het brede leveringsprogramma van Powerscreen waar o.a. ook de Powerscreen Chieftain en Horizon modellen tot behoren en natuurlijk de brekers niet te vergeten. Deze zijn zowel te leveren als kaak-, roterende- en kegelbreker.

Met de levering van de 125ste Powerscreen Warrior aan Gebr. Van den Brand en Van Oort wordt een echte mijlpaal bereikt waarmee gelijk wordt aangetoond dat in een klein land als Nederland toch groot kan zijn als het gaat om zeven.  

Powerscreen en Gebr. Van den Brand en Van Oort gaan al een lange tijd terug, begin jaren negentig hebben ze hun eerste nieuwe Powerscreen gekocht een Turbo Chieftain die zelfs nu nog actief is binnen het bedrijf en wordt ingezet als benodigd. Naast deze Turbo Chieftain is er ook een Chieftain 2100 Rinser werkzaam die zandfracties produceert op één van hun zandwinlocaties.  

Powerscreen Warrior 1800

De Warrior 1800 weegt 32 ton en is voorzien van een dubbeldeks zeefbox met een lengte van 4900 mm en een breedte van 1.500 mm. Een groot voordeel van deze zeefbox is dat zowel het boven- als onderdek van gelijke afmeting is, waardoor bij de 1.800 een zeefoppervlakte van 14,640 M² ontstaat. De zeefbox van de Warrior heeft standaard een amplitude van 12mm, waardoor de zeef erg “ agressief “ is voor het te zeven materiaal. Hierdoor is het mogelijk om in elkaar hakende producten en kleine fracties met grote capaciteiten te zeven. De Powerscreen Warrior wordt bijvoorbeeld ingezet voor het produceren van betongranulaten waarbij zelfs tot 2mm wordt gezeefd.

Deze zwaar- en degelijk gebouwde zeefbox is samengesteld uit zogeheten Huck-bolts, die gezien kunnen worden als de klinknagels van de huidige tijd. De Huck-bolts worden middels hydraulisch gereedschap aangetrokken, waarbij een borgmoer wordt vastgedrukt tot een vooraf ingestelde kracht. Als deze kracht is bereikt, breekt het overige deel af en zit hij vast. Door deze bouwwijze is de zeefbox enorm sterk en kan hij hoge krachten verwerken doordat de Huck-bolts zorgen dat de box ondanks zijn stabiliteit toch flexibel kan zijn. Een groot voordeel is dat er geen laswerk wordt toegepast om de zeefbox samen te stellen en er geen risico is dat hij gaat scheuren. Tevens lopen Huck-Bolts nooit los, wat bij andere zeefboxen tot scheurvorming kan leiden wanneer dit gebeurt bij normale bout-/moerverbindingen.

De Warrior 1800 is voorzien van een hydraulisch te liften zeefbox , zodat het wisselen van zeefdekken sneller kan worden uitgevoerd. Ook wordt het zuiver maken van de zeef bij het wisselen van te zeven materiaal eenvoudiger. 

De seriematig gemonteerde bordessen aan beide zijden van de zeefbox zorgen voor een veilige rondgang bij controle van de machine. Op alle componenten, die gesmeerd moeten worden, zijn gecentraliseerde smeerposities bevestigd zodat dit veilig en vanaf grondniveau kan gebeuren.

De machine is voorzien van 900mm brede afvoerbanden op de fijne- en middenfractie, om grote capaciteiten goed af te kunnen voeren. De banden zijn standaard in snelheid te regelen, zodat er geen banden onnodig hard te hoeven lopen en eventueel uitsorteren van de materiaalstromen nog mogelijk is. De overmaat wordt afgevoerd door een 1.400 mm brede band zodat grote delen zonder problemen weer van de machine afkomen.

Op de machine is een brede bunker gemonteerd, voorzien van een 1.300mm brede opvoerband. Belading met een graafmachine of laadschop is dus geen enkel probleem.

Om belading met een grote laadschop te vergemakkelijken is de nieuwe Powerscreen Warrior 1800 voorzien van een vergrote bunker die in goed overleg en samenspraak tussen Van der Spek en Gebr. Van den Brand en van Oort is ontworpen. Ondanks de vergroting kan de bunker eenvoudig hydraulisch worden ingeklapt en zijn de transportafmetingen gelijk gebleven.

Om fracties nog zuiverder te maken en te ontdoen van eventuele vervuilingen is de Powerscreen Warrior 1800 optioneel voorzien van een windshifter op de middenfractie band. Tevens kan de machine eenvoudig worden voorzien van een magneet mocht dit benodigd zijn.

Gebr. van den Brand en van Oort B.V. (GBO)

Gebr. Van den Brand en van Oort  is een veelzijdig familiebedrijf dat gespecialiseerd is in grondwerk, sloopwerk, puinrecycling, zandwinning en transport. GBO kenmerkt zich als een betrouwbare en bedreven organisatie met jarenlange ervaring, een gedegen kwaliteit en een hecht team van vakbekwame medewerkers. Ze zijn gecertificeerd in alle vereiste kwaliteits- en veiligheidsnormen Kleine, grote, korte of langdurige projecten worden in opdracht van zowel bedrijven en diverse overheden als voor particulieren uitgevoerd.

J. van Esch BV kiest duurzaam met nieuwe SieboTec S6000E mobiele trommelzeef.

Nextech Equipment, onze dealer voor Brabant en Limburg heeft een nieuwe Siebotec S6000E afgeleverd bij J. van Esch BV.

Het hart van deze machine is een STAGE V motor (zonder Ad Blue !) i.c.m. een generator welke de stroomvoorziening voor de elektromotoren op de bunker, trommel aandrijving en alle transportbanden verzorgt. Hierdoor is het mogelijk zowel mobiel (diesel-elektrisch) als stationair (volledig elektrisch middels 380 V netspanning ) te draaien.

Het Duitse Siebotec beschikt over een team zeer ervaren mensen uit de recyclingbranche welke het concept trommelzeef nog eens goed tegen het licht hebben gehouden en zijn er in geslaagd om vele details te verbeteren om in de praktijk maximale efficiëntie en gebruikersgemak te creëren.

Naast de enorme capaciteit , door het toepassen van een 6.5 m3 bunker en een trommel van 5.500 mm x 2.200 mm en afvoerbanden met een afwerp hoogte van 3500 mm, zijn het vooral de details die het verschil maken voor de echte zeef specialisten.

Deze S 6000 E van J van Esch is zeer compleet uitgevoerd met als extra’s o.a. een extra verlengde fijne fractie afvoerband, 8- kanaal radiografische afstandsbediening met o.a. auto start-stop functie, 2 zeeftrommels en natuurlijk de herkenbare oranje bedrijfskleur van J v Esch BV voor een uniforme bedrijfsuitstraling.

Lees ook eens het leuke artikel over deze investering op de eigen website van J. van Esch B.V. ; https://www.jvaneschbv.nl/siebotec-6000-trommelzeef/

Binnenkort zullen nog meer Siebotec trommelzeven geleverd gaan worden in bekende bedrijfskleuren waar we u uiteraard van op de hoogte houden.

#recycling#duurzaam#composting#trommelzeef#drumscreen#trommelsieb#grondbank#biomassa#biomass#recyclingtechnology#zeven#screening#siebung#environment#umwelt

Nederlandse primeur on tour

Van der Spek heeft onlangs een nieuwe Turbosol aanhangerbetonpomp van het type TB30 in gebruik genomen. Met deze demomachine wil Van der Spek de Nederlandse markt kennis laten maken met de aanhangerbetonpompen van Turbosol.

Turbosol is een Italiaanse producent van o.a. aanhangerbetonpompen. Deze producten sluiten mooi aan bij het leveringsprogramma van CIFA, waarvoor Van der Spek in Nederland al enige jaren succesvol importeur is.

De maximale capaciteit van de Turbosol TB30 is 30 m³ per uur bij een druk van 80 bar. Door het relatief lage totaalgewicht van 2.500 kg is de TB30 eenvoudig te vervoeren achter een grote bestelbus en daardoor is hij zeer interessant voor de gebruikers in Nederland en België.


De TB30 is standaard uitgevoerd met een elektrische triller op de grill, hydraulisch bedienbare losklep onder in de trechter, claxon en Bosch Rexroth pomp. Naar wens zijn nog diverse opties te monteren, zoals radiografische bediening met toerenregeling, hogedrukreiniger, haspel ten behoeve van de slang voor de hogedrukreiniger, en aluminium deksel op de trechter met werklampen.

Naast deze TB30 zijn ook zwaardere uitvoeringen als stationaire betonpompen leverbaar, de TB50 en de TB70. Een kleinere variant, de Beton Master, werd door Van der Spek Vianen B.V. al eerder uitgeleverd aan FHP Renovaties.


Turbosol betonpompen zijn te leveren met een 4 cilinder Stage V dieselmotor, maar zijn ook in een elektrische variant verkrijgbaar.

Wilt u meer weten over de betonpompen van Turbosol of heeft u interesse in een demo? Neem dan contact op met onze vertegenwoordiger Jarno Spruit via 06 – 53 900525 of jarno.spruit@vanderspek.nl.

PRIMEUR ; BAM Infra neemt eerste elektrisch aangedreven ATC 100S hotbox in bedrijf

De nieuwe ATC 100S heeft een inhoud van 15 ton asfalt. Deze hot box is volledig elektrisch aangedreven, door middel van een batterij-pack en elektromotor word de worm aangedreven.

In plaats van de dieselmotor is gekozen voor een 23 kW batterij-pack die de elektromotor van elektriciteit voorziet. Deze ATC 100S is tevens uitgevoerd met een emulsie sproei installatie die de kleeflaag aanbrengt alvorens de vakken met asfalt te repareren. De emulsie word ook met een elektrische verwarmingsinstallatie verwarmd.

De pomp om de emulsie te kunnen verwerken is tevens elektrisch verwarmd.

In de werkplaats van Van Der Spek Vianen zijn de speciale wensen van deze bijzondere ATC uitgevoerd. Zo is de ATC op een twist lock frame gebouwd wat in eigen beheer is ontwikkeld. Op wens van de gebruikers is er extra werkverlichting en rijverlichting opgebouwd. De ATC 100S Hot box zal ingezet worden voor onderhouds en reparatie werkzaamheden aan het Nederlandse wegennet.

#duurzaam#uwproductieonzezorg

Dynapac ontwikkelt 100% elektrische wals        

Dynapac heeft in de Zweedse fabriek in Karlskrona een elektrische wals ontwikkelt. De wals is uitgevoerd met een met een 15KW Lithium-ion batterij.

Met een eigen gewicht van circa 2 ton en een bandage breedte van 1 meter is deze wals geschikt op voor de inzet op kleinere werken.

Naar aanleiding van verschillende demo’s met deze wals zijn er al 5 machines verkocht in Nederland. Deze machines worden nog in 2022 geleverd aan de verschillende aannemers.

De Dynapac CC1000E is een van de machines die in het Dynapac Z.ERA project is opgenomen. De Z.ERA range van Dynapac word in de toekomst verder uitgebreid met meerdere modellen walsen en asfaltafwerkmachines.

Bij de CC1000E zijn er 2 type laders ter beschikking een 230V lader waarmee de wals in ca 6 uur volledig opgeladen kan worden. Als optie kan een 400V lader geleverd worden waarmee de wals in 1,5 uur volledig opgeladen kan worden. De eerste 5 walsen zullen binnenkort op de Nederlandse wegen ingezet worden.

De nieuwe Hyundai HX260E Electric compleet in beeld bij GMB.

Bij GMB is deze geheel elektrisch aangedreven Hyundai direct in bedrijf genomen op de dijkversterking Gorinchem-Waardenburg waar hij laat zien wat de duurzame toekomst gaat worden, een emissievrije bouwplaats.

#uwproductieonzezorg #duurzaam #samenwerking

Hyundai Construction Equipment (HCE) investeert 150 miljoen in productie fabriek

Hyundai Construction Equipment (HCE) maakt productiefaciliteit in Ulsan klaar voor de toekomst en investeert miljoenen.

Hyundai Construction Equipment (HCE) investeert € 150 miljoen (US $ 170 miljoen) in zijn Ulsan-productiefabriek in Zuid-Korea, waardoor de productie capaciteit met maar liefst 50% wordt vergroot tot meer dan 15.000 machines per jaar. Deze investering zal de groeiende aanwezigheid van Hyundai op de snelgroeiende wereldwijde markt voor bouwmachines ondersteunen en tegelijkertijd een productiebasis bieden voor een nieuwe generatie elektrisch en waterstof aangedreven bouwmaterieel.

– Grootste investering sinds de lancering van HCE als nieuw opgerichte onderneming binnen de Hyundai Heavy Industries-groep.

– Investering in de komende vier jaar om de productie van rupsgraafmachines, wielladers en andere soorten machines uit te breiden.

– Herstructurering van assemblagelijnen om de productie te vereenvoudigen en het concurrentievermogen te versterken.

– Toekomstbestendige productie voor de fabricage van bouwmachines van de volgende generatie.

Grote investeringen voor de toekomst

Hyundai Construction Equipment investeert € 150 miljoen in zijn fabriek in Ulsan om zijn concurrentiepositie in de snelgroeiende bouwmachines business te versterken. De investering, die in de komende vier jaar zal worden geleverd, zal de productie in de gigantische fabriek met 4.800 eenheden per jaar verhogen, wat de jaarlijkse capaciteit op 15.000 graafmachines, wielladers en andere soorten bouwmachines brengt.

Het bedrijf zal de productie- en assemblagefuncties die momenteel in Fabriek 1 en Fabriek 2 aanwezig zijn, samenvoegen tot één faciliteit, waardoor de stroom van processen wordt vereenvoudigd en de besparingen worden vergroot door maximale efficiëntie. Dit zal de werkuren die gemoeid zijn met de productie van machines verminderen en de logistieke kosten in de hele supply chain verlagen. De verhuizing zal ook een weerspiegeling zijn van de milieu-, sociale en bestuurlijke factoren van HCE, waarbij gebruik wordt gemaakt van milieuvriendelijke submaterialen bij het uitvoeren van binnen- en buitenafwerkingswerkzaamheden.

Het bedrijf vergroot zijn marktaandeel in elke regio van het bedrijf door in te spelen op de huidige markttrends in de wereldwijde markt voor bouwmachines en door vooruit te kijken naar de eisen van de klant voor de infrastructuur- en bouwprojecten van morgen. Het bedrijf is ook van plan te profiteren van de recente lancering in de VS van het ‘Build Back Better World (B3W)-initiatief voor ontwikkelingslanden.

Hyundai graafmachines op met waterstof brandstofcel

HCE heeft in 2020 aangekondigd dat het van plan is om een reeks graafmachines op de markt te brengen die worden aangedreven door waterstofbrandstofcellen, geproduceerd in samenwerking met Hyundai Motors, dat zijn grootste autofabriek in Ulsan heeft. Het bedrijf heeft al een reeks door waterstof aangedreven industriële vorkheftrucks onthuld die naar verwachting in 2023 op de markt zullen komen, terwijl het doorgaat met het ontwikkelen van de apparatuur met lage en CO2-emissies die door de klant van de toekomst zal worden geëist. In Nederland wordt hier zeer naar uitgekeken omdat het een van de oplossingen is voor bouwmachines met zero emissie. Importeur Van der Spek B.V. heeft hiervan al de nodigde verkocht zonder überhaupt er nog een geproduceerd is. Dat zegt genoeg over het vertrouwen in de toekomstige graafmachines van Hyundai en het product.

“Het versterken van het concurrentievermogen van de Ulsan-fabriek is de eerste uitdaging die moet worden aangegaan om de wereldwijde top 5 te bereiken, het doel van de divisie bouwmachines van de Hyundai Heavy Industries-groep”, aldus CEO Choi Cheol-gon. Met deze investering zullen we ons merkconcurrentievermogen verder vergroten door bouwmachines efficiënter te produceren en te leveren.

Technologie-innovatiecentrum

In november 2020 voltooide HCE de bouw van een technologie-innovatiecentrum, waarin € 57,4 miljoen (US $ 65 miljoen) werd geïnvesteerd. Het nieuwe centrum omvat 16 laboratoria, met meer dan van 2100 onderzoekers. Het is betrokken bij onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten die gericht zijn op milieuvriendelijke technologieën, hoogrenderende en geluidsreductietechnologieën en een virtueel verificatiesysteem. De site voert ook kwaliteitsonderzoek en verificatie uit van componenten en voltooide apparatuur.

HyundaiConstruction Equipment zal blijven investeren in het bedrijf om ervoor te zorgen dat het bedrijf de sprong maakt om een wereldwijd productiebedrijf van topniveau te worden. HCE voltooide in juni 2021 een centrum voor kwaliteitsborging voor het verifiëren van de betrouwbaarheid van componenten en vernieuwde in juni 2021 zijn wereldwijde trainingscentrum voor het ontwikkelen van uitstekende human resources. Nu ligt de focus op het verhogen van de productie-efficiëntie en het bouwen van de infrastructuur voor de snelle groei die is gepland voor de komende jaren.

Informatie:

http://www.hyundai-ce.eu

Importeur Nederland:

Van Der Spek Vianen B.V.
tel. +31 (0)347 362 666
http://www.vanderspek.nl/

Importeur België:

Hyundai Machines Belgium NV
tel. +32 (11) 30 50 20
http://www.hyundai-hmb.be/

Beste van beide werelden met Powerscreen Chieftain 1700X

Voorheen was er de keuze voor een tweemaal- of viermaal gelagerde zeefbox bij de verschillende Powerscreen Chieftain modellen. Dit is nu verleden tijd, bij de nieuwe Powerscreen Chieftain 1700X kan nu op vrij eenvoudige manier worden omgesteld van tweemaal gelagerd naar viermaal gelagerd.

De Powerscreen Chieftain-serie is samen met de Powerscreen Warrior-serie de meeste verkocht zeefmachine ter wereld. Waar en voor welke toepassing dan ook, een Powerscreen zeefmachine zal vaak de machine zijn waar het mee gebeurd.

Tweemaal- of viermaal gelagerd klinkt mooi maar wat is het verschil en waarom wil ik kunnen kiezen?

Om een zeefbox in beweging te krijgen en een slag te laten maken is deze in de basis voorzien van een centrale as die excentrisch is uitgevoerd. Om deze as te laten draaien is deze voorzien van lagering en natuurlijk een aandrijving. Doordat de zeefbox op veren staat kan hij een slag, de zogeheten amplitude maken.

Bij de een normale zeefbox die tweemaal gelagerd is zit deze lagering alleen aan de zeefbox en kan deze vrij beweging op de veren. Voordeel hierbij is dat de box een hogere amplitude en kracht kan maken en dus agressiever is op het te zeven product. Dit soort zeefbox hebben vaak een lager toerental en hoger amplitude. Bij overbelading zal de zeefbox in de veren zaken en in capaciteit en slag afnemen.

Om in fijnere producten met een hoog toerental te kunnen zeven kan het wenselijk zijn om een zeefbox naast in de zeefbox ook nog aan de buitenzijde te voorzien van een lager waarmee hij op het subframe rust. Dit noemen we dan viermaal gelagerd. Het toerental kan dan hoog zijn echter de slag ook is dan ook lager. Door het hoge toerental kan de zeef veel verwerken bij een constante productie en zal niet kunnen inzakken doordat de zeefbox middels het buitenlager rust op het subframe.

Normaal gesproken moet de keuze gemaakt worden voor het ene of het andere echter bij de nieuwe Powerscreen Chieftain 1700X hebben de engineers bij Powerscreen een nieuwe bouwwijze ontwikkeld waarbij de box zowel als tweemaal- of viermaal gelagerd kan werken. De ombouw neemt ca. 2 uur in beslag waarbij de buitenste lagers ge- of demonteert kunnen worden. 

De nieuwe 28 ton wegende Powerscreen Chieftain 1700X kan zowel als 2- of 3 dekker worden uitgevoerd waarbij 3 of 4 producten worden geproduceerd. Wordt er gekozen van het optionele dubbeldeks grid dan worden het zelfs 4 of 5 producten.

De zeefbox met een lengte van 4.800mm is verstelbaar tussen de 20° en 34° zodat deze optimaal kan worden ingesteld op het te zeven product.

Dankzij de lange afvoerbanden kunnen grote voorraden worden opgebouwd voordat deze moeten worden afgevoerd door een laafschop. Natuurlijk kan ook de keuze zijn om een extra rupsmobiele transportband met lengtes tot 30 meter onder de banden te plaatsen zodat dagproducties gedraaid kunnen worden zonder extra handelingen om producten elders in voorraad te plaatsten.

De nieuwe Powerscreen Chieftain 1700X is zowel elektrisch- als middels een duurzame Stage-V dieselmotor aan te drijven.