• Machineverkoop, -verhuur en -service

Categorie archief emmissiearm

Beste van beide werelden met Powerscreen Chieftain 1700X

Voorheen was er de keuze voor een tweemaal- of viermaal gelagerde zeefbox bij de verschillende Powerscreen Chieftain modellen. Dit is nu verleden tijd, bij de nieuwe Powerscreen Chieftain 1700X kan nu op vrij eenvoudige manier worden omgesteld van tweemaal gelagerd naar viermaal gelagerd.

De Powerscreen Chieftain-serie is samen met de Powerscreen Warrior-serie de meeste verkocht zeefmachine ter wereld. Waar en voor welke toepassing dan ook, een Powerscreen zeefmachine zal vaak de machine zijn waar het mee gebeurd.

Tweemaal- of viermaal gelagerd klinkt mooi maar wat is het verschil en waarom wil ik kunnen kiezen?

Om een zeefbox in beweging te krijgen en een slag te laten maken is deze in de basis voorzien van een centrale as die excentrisch is uitgevoerd. Om deze as te laten draaien is deze voorzien van lagering en natuurlijk een aandrijving. Doordat de zeefbox op veren staat kan hij een slag, de zogeheten amplitude maken.

Bij de een normale zeefbox die tweemaal gelagerd is zit deze lagering alleen aan de zeefbox en kan deze vrij beweging op de veren. Voordeel hierbij is dat de box een hogere amplitude en kracht kan maken en dus agressiever is op het te zeven product. Dit soort zeefbox hebben vaak een lager toerental en hoger amplitude. Bij overbelading zal de zeefbox in de veren zaken en in capaciteit en slag afnemen.

Om in fijnere producten met een hoog toerental te kunnen zeven kan het wenselijk zijn om een zeefbox naast in de zeefbox ook nog aan de buitenzijde te voorzien van een lager waarmee hij op het subframe rust. Dit noemen we dan viermaal gelagerd. Het toerental kan dan hoog zijn echter de slag ook is dan ook lager. Door het hoge toerental kan de zeef veel verwerken bij een constante productie en zal niet kunnen inzakken doordat de zeefbox middels het buitenlager rust op het subframe.

Normaal gesproken moet de keuze gemaakt worden voor het ene of het andere echter bij de nieuwe Powerscreen Chieftain 1700X hebben de engineers bij Powerscreen een nieuwe bouwwijze ontwikkeld waarbij de box zowel als tweemaal- of viermaal gelagerd kan werken. De ombouw neemt ca. 2 uur in beslag waarbij de buitenste lagers ge- of demonteert kunnen worden. 

De nieuwe 28 ton wegende Powerscreen Chieftain 1700X kan zowel als 2- of 3 dekker worden uitgevoerd waarbij 3 of 4 producten worden geproduceerd. Wordt er gekozen van het optionele dubbeldeks grid dan worden het zelfs 4 of 5 producten.

De zeefbox met een lengte van 4.800mm is verstelbaar tussen de 20° en 34° zodat deze optimaal kan worden ingesteld op het te zeven product.

Dankzij de lange afvoerbanden kunnen grote voorraden worden opgebouwd voordat deze moeten worden afgevoerd door een laafschop. Natuurlijk kan ook de keuze zijn om een extra rupsmobiele transportband met lengtes tot 30 meter onder de banden te plaatsen zodat dagproducties gedraaid kunnen worden zonder extra handelingen om producten elders in voorraad te plaatsten.

De nieuwe Powerscreen Chieftain 1700X is zowel elektrisch- als middels een duurzame Stage-V dieselmotor aan te drijven.

Van der Spek is klaar voor HVO100

HVO100 is een nagenoeg CO2-neutraal alternatief voor diesel, en is de meest duurzame brandstof van dit moment. Het kan technisch gezien probleemloos in alle moderne dieselmotoren gebruikt worden. Wilt u weten of uw machine ook geschikt is voor HVO100? Neem dan contact met ons op en we helpen u verder.

GMB Civiel B.V. investeert duurzaam in een elektrische graafmachine

Als wereld- en maatschappijbewuste onderneming investeert GMB in duurzaamheid en in de energietransactie. Bij de aanschaf van materiaal kijkt men kritisch wat er mogelijk is om zo schoon, veilig en duurzaam mogelijk te werken.

Met deze vooruitstrevende gedachte besloot GMB een volledig elektrisch aangedreven graafmachine aan te schaffen en de keuze viel daarbij op de 2tons zware Eco-Digger R20E. De basis voor deze moderne machine is een Hyundai minigraafmachine, waarbij de machine wordt voorzien van een krachtige elektromotor gevoed door een Lithium accu pakket. Uitgangspunt bij de keuze van de accucapaciteit is de voorwaarde dat de machine minimaal 8uur op 1 lading kan draaien. Alle elektrische componenten zijn keurig binnen de bestaande beplating gemonteerd en de 380Volt acculader heeft een mooie plek in de cabine gekregen. Bij de machine bestelde GMB een complete set elektrische verloopstekkers, waardoor de machine eenvoudig op iedere locatie is op te laden.

Naast dat de machine geen stikstof uitstoot heeft, is het ook veiliger om met de Eco-Digger te werken ten opzichte van een traditionele machine. Doorgaans maakt een dieselmotor een dominant geluid waardoor de machinist omgevingsgeluiden minder goed kan horen. Door de elektrische aandrijving is het fluisterstil rondom de machine, waardoor de machinist goed met de omgeving kan communiceren en in de gaten kan houden. Daarbij worden medewerkers die om de machine werken niet blootgesteld aan eventuele schadelijke uitlaatgassen. Deze manier van veilig werken past goed in het veiligheidsprogramma “Bewust Zonder Ongevallen” waarbij GMB onlangs veiligheidsladder trede 3 behaalde.

Om overal goed gesteld voor de dag te komen, is de machine voorzien van een complete set bakken en wordt de machine veilig vervoerd op een nieuwe aangeschafte trailer.

Onze overheid stimuleert bedrijven die ook willen bijdragen aan een positief effect op de CO2 uitstoot met de riante Mia-Vamil regeling waar deze Eco-Digger voor in aanmerking komt.

Mobiele elektrische Fuchs MHL860F voor Helmond Metalen

Vanaf de vestiging in Vianen heeft Van der Spek een nieuwe elektrische Fuchs overslagmachine geleverd aan Helmond Metalen uit Culemborg.

De nieuwe elektrische Fuchs MHL860F gaat na vele tevreden draaiuren een diesel aangedreven Fuchs M vervangen. Tientallen jaren goede ervaringen met Fuchs overslagmachine en de goede service en support van Van der Spek heeft Helmond Metalen doen beslissen om wederom te investeren in een Fuchs overslagmachine.

De nieuwe 50 ton wegende Fuchs MHL860F zal bij Helmond Metalen ingezet gaan worden voor het op- en overslaan van te recyclen producten, het laden en lossen van containers en vrachtwagens en het beladen van de schaar op hun locatie in Culemborg. Om ondanks de elektrische aansluiting toch de machine eenvoudig op locatie te kunnen verplaatsen is hij optioneel voorzien van een kabeltrommel met 20 meter kabel. De kabeltrommel is aangedreven zodat deze automatische af- en oprolt bij het rijden van de machine en er nooit te veel trekspanning op de kabel kan komen bij het rijden.

Helmond Metalen : Helmond metalen is al meer dan 55 jaar een begrip in Nederland. In dit inmiddels derde generatie familiebedrijf staan ze voor betrouwbaarheid, vakbekwaamheid, inzet en vriendelijkheid. Helmond metalen is een groothandel in metalen. Ze zijn gespecialiseerd in het verwerken en recyclen van ferro en non ferro metalen. Ze verwerken en verhandelen non ferro metalen zoals koper, aluminium, nikkel, brons, RVS, tin, messing, zink, kabel e.d. Ook kunnen particulieren bij ze terecht voor het inleveren van ijzer en metalen

Fuchs MHL860F : Bij de bouw van een elektrisch aangedreven Fuchs overslagmachine staat de standaard seriemachine als basis. Ruim 90 % van de gebruikte (onder)delen zijn van de standaard seriemachines wat als groot voordeel heeft dat in zijn latere leven de onderdelenvoorziening tegen normale prijsstelling gegarandeerd is. Er worden geen speciale delen gebruikt waar niet benodigd.

De 160 kW elektromotor zorgt voor de aandrijving van de hydrauliekpompen welke via een koppeling wordt aangedreven. De Hydrauliekpompen zijn van de seriemachines en regelen dat de machine optimaal presteert bij het laagste stroomverbruik. De onderhoudsvrije draaidoorvoer zorgt voor de stoomdoorvoer van de onder naar de bovenwagen. 360° eindloos draaibaar en is voorzien van sleepcontacten De volledig geïntegreerde besturing is ingebouwd in de machine zodat het zicht rond de machine optimaal is.

De Siemens PLC zorgt voor de juiste aansturing van alle componenten op de machine. In de besturing is standaard een stofstarter geïnstalleerd om een soepele aanloop te garanderen zonder hoge stroompieken.

Zoals bij iedere Fuchs is ook de nieuwe Fuchs MHL860F voorzien van het zeer veilige- en ruime werkplatform op de bovenwagen dat eenvoudig via een trap toegankelijk is. Op dit werkplatform kunnen alle onderhoudswerkzaamheden zeer veilig en eenvoudig worden uitgevoerd.

Natuurlijk zijn bij de MHL860F de koelers separaat zoals bij iedere Fuchs geplaatst zodat optimale koeling gegarandeerd is en zelfs in de meest stoffige omstandigheden de machine kan worden ingezet. De MHL860F heeft ondanks dat hij elektrisch aangedreven natuurlijk ook koelers voor het hydraulisch systeem en airco-unit.

Aan de machine is een giek- en lepelsteelconfiguratie met een bereik van 18.000mm geplaatst. Het bereik inclusief de Kinshofer poliep bedraagt zelfs ruim 19,5 meter.

Uiteraard heeft ook deze nieuwe MHL860F de nieuwe FOX-cabine. Het slanke, nieuwe cabineontwerp bevat meer glas om de zichtbaarheid naar buiten te vergroten, het vernieuwde interieur zorgt voor meer ruimte en comfort voor de machinist. Door de ruime schuifdeur is in- en uitstappen vergemakkelijkt.

Standaard is de Fuchs MHL860F voorzien van een camera op het contragewicht en de rechter zijkant zodat er geen onveilige situaties kunnen ontstaan doordat de machinist altijd kan zien wat achter- en naast hem gebeurd. Middels de hydraulische verstelling heeft de machinist optimaal zicht op de uit te voeren werkzaamheden. Bij de MHL860F is de zichthoogte maximaal 5.300mm.

LED-verlichting op de cabine, giek en lepelsteel zorgen dat er altijd optimaal zicht is rondom de machine en er ook in de vroeg- en late uren veilig gewerkt kan worden. De standaard gemonteerde centrale smering zorgt er voor dat de machine continu gesmeerd wordt voor een lange levensduur van o.a. pennen en bussen.

Om de machine ook in de koude periodes snel op temperatuur te krijgen is er een standkachel gemonteerd in de cabine en kan de hydrauliekolie verwarmt worden middels een elektrische verwarmingselement.

Middels Telematics kan de machine op afstand uitlezen worden waarbij alle data die verzameld is duidelijk en overzichtelijk wordt weergegeven. Tevens kan gezien worden wanneer de machine onderhoud nodig heeft zodat dit optimaal gepland kan worden om de stilstand te minimaliseren

Compacte Hopper-Feeder van Telestack, de HF10T

Telestack, wereld marktleider de specialist op het gebied van mobiele op- en overslagsystemen heeft een nieuwe kleine compacte hopper-feeder op de markt gebracht waarmee zowel voorraad kan worden opgezet, schepen geladen als producten met gemixt kunnen worden. Telestack heeft met de ontwikkeling van de Telestack HF10T alle ervaringen die zijn opgedaan met de grotere machines en systemen meegenomen in het ontwerp.

Met zijn basisgewicht van 13 ton kan de machine eenvoudig en snel verplaats worden zonder dat er speciaal transport benodigd is. Voor de Nederlandse markt niet zo belangrijk echter voor vele landen interessant is dat hij in een 40ft container past zodat eenvoudig transport over lange afstand gemakkelijk kan plaatsvinden.

De bunker met een standaard inhoud van 6.8M³ is 3.760mm lang zodat belading met middelgrote laadschop of overslagmachine geen enkel probleem is. Als gewenst kan de bunker worden voorzien van een verhoging zodat de inhoud tot 11.2 M³ vergroot wordt. In de bunker is een 1.050mm brede transportband geplaats welke met een verstelbare bunkeropening lost op de 1.050mm brede opvoerband.

Deze opvoerband is 15.000mm lang en is hydraulisch klapbaar voor transport. In de normale werkpositie bij voorraad opzetten kan de band bij een stijghoek van 19° een voorraad opzetten van 500 ton met een soortelijk gewicht van 1.6 ton/M³

De aandrijving gebeurd standaard middels diesel/hydraulische aandrijving en kan als gewenst dual-power worden uitgevoerd zodat de machine elektro/hydraulisch kan draaien als hij aan een stroombron is aangesloten. In de machine is een zuinige Deutz 4-cilinder dieselmotor gemonteerd.

Het rupsonderstel heeft 300mm brede rupsplaten en is 2.900mm lang zodat de gronddruk beperkt is.

Een eenvoudige besturing zorgt ervoor dat iedereen de machine kan bedienen zodat hij ook snel ingezet kan worden zonder zeer uitgebreide instructies en eventueel benodigde machinist.

Op korte termijn zal de eerste Telestack HF10T bij Van der Spek Vianen aankomen om aan de Nederlandse markt getoond te kunnen worden middels demo en verhuur.

Speciale elektrische Fuchs MHL820 overslagmachine voor Van Dijk Containers.

Vanaf de vestiging in Hardenberg heeft Van der Spek Vianen een speciale elektrische Fuchs overslagmachine geleverd aan Van Dijk Containers. Dat een mobiele overslagmachine elektrisch aangedreven is kunnen we al niet standaard noemen echter dat deze machine dan ook middels een powerpack zich kan verplaatsen zonder aan het stroomnet vast te zitten kunnen we uniek noemen bij een 20 tons overslagmachine.

Als de machine van het stroomnet is afgekoppeld wordt een in de machine gebouwd Powerpack gestart waarmee de machine zich vrij kan verplaatsen op locatie en zelfs als gewenst op een dieplader kan rijden om op een andere vestiging te worden ingezet. De machine kan compleet bewegen met zwenk, giek en lepelsteel. De machine is daarnaast uitgevoerd met een kabeltrommel waarop 30 meter kabel zit zodat de machine als hij aan het stroomnet zit toch verplaatst kan worden om optimaal te kunnen worden ingezet.

De zeer goede ervaringen en lage kostprijs per uur van eerder een geleverde Fuchs MHL320’s in zware werkomstandigheden en de goede service en support van Van der Spek heeft Van Dijk doen beslissen om wederom te investeren in een Fuchs overslagmachine.

De nieuwe 21 ton wegende Fuchs MHL820F zal bij Van Dijk Containers ingezet gaan worden voor het op- en overslaan van te recyclen producten, het laden en lossen van containers en vrachtwagens en het beladen van diverse verkleiners op de locatie in Genemuiden.

Van Dijk Containers in Genemuiden is een afvalverwerkingbedrijf wat op verschillende plaatsen containers heeft uitstaan in Nederland. Het ingezamelde afval wordt doormiddel van de eigen vrachtauto’s vervoerd naar Genemuiden, waarna de inhoud gesorteerd wordt. De verschillende afvalstromen die hieruit ontstaan worden daarna weer afgezet naar de verschillende afzetkanalen. Daarnaast heeft Van Dijk verschillende verwerkingsinstallaties voor het verwerken van divesere afval- en tapijtstromen, deze stromen worden verwerkt tot grondstof voor o.a. de cementindustrie.

Fuchs MHL820 : Bij de bouw van een elektrisch aangedreven Fuchs overslagmachine staat de standaard seriemachine als basis. Ruim 90 % van de gebruikte (onder)delen zijn van de standaard seriemachines wat als groot voordeel heeft dat in zijn latere leven de onderdelenvoorziening tegen normale prijsstelling gegarandeerd is. Er worden geen speciale delen gebruikt waar niet benodigd.

De 75 kW elektromotor zorgt voor de aandrijving van de hydrauliekpompen welke via een koppeling wordt aangedreven. De Hydrauliekpompen zijn van de seriemachines en regelen dat de machine optimaal presteert bij het laagste stroomverbruik. De onderhoudsvrije draaidoorvoer zorgt voor de stoomdoorvoer van de onder naar de bovenwagen. 360° eindloos draaibaar en is voorzien van sleepcontacten De volledig geïntegreerde besturing is ingebouwd in de machine zodat het zicht rond de machine optimaal is. De Siemens PLC zorgt voor de juiste aansturing van alle componenten op de machine. In de besturing is standaard een stofstarter geïnstalleerd om een soepele aanloop te garanderen zonder hoge stroompieken.

Zoals bij iedere Fuchs is ook de nieuwe Fuchs MHL820 voorzien van het zeer veilige- en ruime werkplatform op de bovenwagen dat eenvoudig via een trap toegankelijk is. Op dit werkplatform kunnen alle onderhoudswerkzaamheden zeer veilig en eenvoudig worden uitgevoerd.

Natuurlijk zijn bij de MHL820F de koelers separaat zoals bij iedere Fuchs geplaatst zodat optimale koeling gegarandeerd is en zelfs in de meest stoffige omstandigheden de machine kan worden ingezet. De MHL820 heeft ondanks dat hij elektrisch aangedreven natuurlijk ook koelers voor het hydraulisch systeem en airco-unit.

Op wens van Van Dijk is de nieuwe Fuchs MHL820F uitgevoerd met vier stempelpoten, als gewenst kan ook gekozen worden voor twee stempelpoten en een blad. Aan de machine is een giek- en lepelsteelconfiguratie met een bereik van 10.200mm geplaatst waaraan een bak-kinematiek zit voor plaatsing van een sorteergrijper.

Uiteraard heeft ook deze nieuwe MHL820F de nieuwe FOX-cabine. Het slanke, nieuwe cabineontwerp bevat meer glas om de zichtbaarheid naar buiten te vergroten, het vernieuwde interieur zorgt voor meer ruimte en comfort voor de machinist. Door de ruime schuifdeur is in- en uitstappen vergemakkelijkt. Op de machine is een overdrukunit op de cabine gebouwd zodat de machinist in een veilige stofvrije omgeving kan werken.

Standaard is de Fuchs MHL820F voorzien van een camera op het contragewicht en de rechter zijkant zodat er geen onveilige situaties kunnen ontstaan doordat de machinist altijd kan zien wat achter- en naast hem gebeurd. Middels de hydraulische verstelling heeft de machinist optimaal zicht op de uit te voeren werkzaamheden. Bij de MHL820F is de zichthoogte maximaal 5.400mm.

LED-verlichting op de cabine, giek en lepelsteel zorgen dat er altijd optimaal zicht is rondom de machine en er ook in de vroeg- en late uren veilig gewerkt kan worden.

De standaard gemonteerde centrale smering zorgt er voor dat de machine continu gesmeerd wordt voor een lange levensduur van o.a. pennen en bussen.

Via Telematics kan de machine op afstand uitlezen worden waarbij alle data die verzameld is duidelijk en overzichtelijk wordt weergegeven. Tevens kan gezien worden wanneer de machine onderhoud nodig heeft zodat dit optimaal gepland kan worden om de stilstand te minimaliseren

Gebr. Van der Poel neemt zeer speciale Hyundai HX180L Hybride in gebruik

Van der Spek Vianen heeft aan Gebr. Van der Poel uit Oud-Ade een zeer speciale Hyundai HX180L Hybride geleverd. De nieuwe Hyundai is zeer speciaal opgebouwd zodat hij door Gebr. Van der Poel optimaal en bijna voor alle werkzaamheden kan worden ingezet.

Gebr. Van der Poel ;  Ruim 50 jaar kennis en ervaring, deskundige medewerkers en een modern machinepark zijn de ijzersterke basis bij Gebr. Van der Poel in Oud-Ade. Inventiviteit, veelzijdigheid en een breed netwerk in het veenweidegebied staan voor hun rijke werkkapitaal. Opgeteld vormen ze het DNA van het bedrijf: de denk-, daad- en machinekracht waarmee ze voor iedere grond-, weg- en waterbouwkundige vraag een kwalitatieve oplossing bedenken en realiseren. Om dit optimaal te kunnen uitvoeren is het al zeer brede machinepark bij Gebr. Van der Poel uitgebreid met deze zeer speciale Hyundai HX180L Hybride.

Breed (kort- en lang) inzetbaar ; Na zeer uitgebreid overleg tussen de klant Gebr. Van der Poel, Hyundai importeur Van der Spek Vianen en ombouwspecialist Matt Nielen constructies is de definitieve uitvoering van de machine samengesteld. Voor Gebr. Van der Poel is het zeer belangrijk dat de machine zeer breed inzetbaar is waarbij het wisselen tussen de verschillende giekconfiguraties en uitrustingsstukken snel en efficiënt moet kunnen plaatsvinden zodat voor ieder werk die optimale samenstelling kan worden ingezet. Dankzij de af fabriek geleverde tweedelige giek op de HX180L heeft de basismachine al een zeer groot bereik, door deze giek kan de machinist zeer dichtbij – en ver van de kraan werken. Het eventueel gemonteerde draai- en kantelstuk zorgt dat bijna iedere positie bereikt kan worden.

Aan deze tweedelige giek is door Matt Nielen een hydraulische snelkoppeling gemonteerd waarmee snel gewisseld tussen de originele giek met lepelsteel en de eveneens door Matt Nielen gebouwd longfront van 15 meter. Als het longfront niet wordt gebruikt kan deze worden geplaats in een containerslede waarmee hij snel en eenvoudig van- en naar de werken kan worden verplaatst zodat als hij nodig is snel ter plaats kan zijn.

Snel en Zuinig ; De Hyundai HX180L door Van der Spek Vianen B.V. voorzien van ECO’nergy Hydride Systeem. Door dit Hybride systeem bespaart Gebr. Van der Poel flink. Als besparing spreekt men over twee soorten besparing: de reële brandstof besparing en de economische winst, oftewel de hogere snelheid en het meer verzetten. Om veel brandstof te besparen kan het motortoerental zakken door in een lagere modus (E) te draaien. Het motortoerental gaat omlaag en de pomp wordt minder belast, waardoor het brandstof verbruik maximaal zal dalen. En vice versa, gaat men op vol vermogen draaien dan zal de machine enorm snel worden en flink meer verzetten. Tijdens het zakken wordt de energie van het gewicht van de complete uitrusting benut en vult de hefcilinder de accumulator waarin de energie wordt opgeslagen. Bij het bedienen van de hef wordt de energie teruggegeven aan de hefcilinders, waardoor de dieselmotor en hydrauliekpompen nauwelijks hoeven te werken.

Veilig ; Standaard is de nieuwe HX-serie in Nederland voorzien van een uniek 4 camerasysteem. Hyundai noemt dit systeem AAVM, wat staat voor All Around View Monitor. De 4 camera’s zijn voor, achter en op de zijkanten van de machine geplaatst. Op de grote display kan gekozen worden voor 4 verschillende beelden. Het unieke aan dit AAVM-systeem is dat de computer met de input van de camera’s een bovenaanzicht berekent. Op de display ziet de machinist zijn eigen machine van bovenaf en kan dus goed kijken of er zich obstakels in zijn draaibereik bevinden. In combinatie met MOD (Moving Object Detection) herkent het systeem automatisch of er zich personen binnen het draaibereik bevinden en waarschuwt direct de machinist.

Hydraulische systeem ; De extra hydraulische functies zijn voorzien van elektrische proportionele bediening waarbij via de display eenvoudig de diverse drukken en liters van meerdere uitrustingsstukken ingesteld en opgeslagen kunnen worden. Vanaf de eerste slag luistert de machine precies en snel naar de machinist. Uiteraard zijn deze functies bij Gebr. Van der Poel’s HX180L zowel op de standard als longfront gemonteerd zodat de uitrustingstukken altijd kunnen worden ingezet.

De nieuwe Atlas verkleiner van Lindner; elektrische aandrijving met intelligente aansturing – een innovatieve en tegelijkertijd geniaal eenvoudige oplossing

Lindner Recyclingtech heeft de continu stijgende vraag uit de markt voor verkleiners die optimaal kunnen verkleinen met een constante geproduceerde fractie beantwoord met de geheel nieuwe Lindner Atlas. Om optimaal te kunnen sorteren en verwerken is een constante fractie zeer belangrijk, zodat de installaties met sorteermachines de beste resultaten kunnen leveren.

De nieuwe Lindner Atlas 5500, die op de afgelopen IFAT al te zien was, is door de technologieleider Lindner Recyclingtech compleet nieuw ontwikkeld, waarbij een constante geproduceerde fractie de leidraad was. Een constante stroom zorgt voor een optimale scheiding waarbij het hoogste rendement gehaald kan worden om waardevolle stoffen uit de stromen terug te winnen die weer ingezet kunnen worden als grondstof voor nieuwe producten.

Tijdens de ontwikkeling is uiteraard zoals van Lindner bekend is rekening gehouden met een hoge inzetbaarheid van 24 uur/dag en 7 dagen in de week. Deze hoge inzetbaarheid is terug te zien in het gehele zware en degelijke ontwerp van de machine. De dubbel-asser kan afhankelijk van de opgave 50 tot 70 ton per uur produceren in een gelijkmatige stroom.

De gelijkmatige stroom wordt gerealiseerd door het nieuwe asynchroon draaiende assensysteem dat langzaam en met hoge kracht verkleint. Zo kunnen bij de Lindner Atlas beide assen van de verkleiningsunit met robuuste tegenkammen onafhankelijk van elkaar draaien. Mocht de ene as door een stoorstof (onbreekbaar deel) of zeer zwaar te verkleinen opgavemateriaal tot stilstand komen dan blijft de andere normaal doordraaien. De verkleining vindt plaats in beide draairichtingen – zowel voor- als achteruit – waardoor een hoge capaciteit het resultaat is. In de praktijk zien we dat bij een blokkade van de ene as de andere as zorgt voor het vrijkomen, zodat ingrijpen bijna nooit benodigd is.

Lindner Atlas 5500 met DEXIntelligent energiemanagement; een bijzonder aandrijfconcept

De capaciteit van de Lindner Altas 5500 wordt mogelijk gemaakt door een uniek aandrijfconcept: de Atlas twee-asser wordt elektrisch aangedreven. De aandrijving is uitgerust met 2 x 110kW elektromotoren die worden aangestuurd door een intelligent energiemanagementsysteem genoemd DEX (Dynamic Energy Exchange).

Het omdraaien van de aandrijfrichting van de assen gebeurt bij de Atlas met DEX drie maal sneller dan bij een verkleiner zonder DEX. Bij DEX is de bewezen Lindner a-synchroonmotorriem aandrijving uitgerust met een speciale van de belasting afhankelijke energieregeling. Deze innovatieve regeling is uniek en tegelijkertijd eenvoudig; remt de ene as af en komt die tot stilstand, dan gaat de energie die voorhanden is niet gewoon als warmte verloren, maar wordt gelijk weer ingezet in de verkleining.

De Lindner Altas verbruikt hierdoor tot 40% minder energie dan vergelijkbare verkleiners die hydraulisch zijn aangedreven. 

Hydrauliek in stationaire voorverkleiners is geschiedenis

Stationaire elektro-hydrauliek aandrijvingen zijn al ruim 30 jaar de technische standaard bij voorverkleiners en hebben als voordeel dat druk- en draairichting snel veranderd kunnen worden. Hierbij wordt echter veel geluid en warmte geproduceerd dat een enorm energieverlies geeft.

Tevens is het risico bij de hogedruksystemen op lekkages etc. groot.

Bij de nieuwe Lindner Atlas zijn geen oliewissels meer nodig. De bewezen veiligheidskoppelingen van Lindner zorgen ervoor dat er geen schades ontstaan indien onverhoopt de assen tot een plotselinge stilstand worden gedwongen.

Optimale werking zonder piekspanningen

Het intelligente energiemanagementsysteem DEX zorgt ervoor dat de Lindner Altas altijd optimaal presteert zonder piekspanningen. Hierdoor worden hoge afrekeningen bij het stroomverbruik voorkomen. DEX regelt namelijk dat het stroomverbruik zo constant mogelijk is en uitschieters voorkomen worden. Naast een lager stroomverbruik wordt ook extra “druk” op het stroomnet voorkomen waar andere stroringen door kunnen ontstaan bij andere gebruikers op het net.

In onderstaande grafiek is het verschil te zien tussen een elektro-hydraulische machine en de volledig elektrisch aangedreven Lindner Altas 5500. Beide machines hebben gelijke aandrijving, echter het grote verschil in piekspanningen is direct te zien.

Lastig te verkleinen producten zullen in de elektro-hydraulische variant zorgen voor hoge drukken in het hydraulieksysteem die  hoge stroompieken veroorzaken (geel). Bij de Lindner met DEX wordt de stoom gestuurd naar de as die het op dat moment nodig heeft, waarmee verspilling en hoge pieken worden voorkomen (blauw).

Hoge inzetbaarheid en lange levensduur

Elektrische componenten zoals elektromotoren, besturingen, kabels e.d. hebben een beduidend langere levensduur dan hydraulische delen, wat resulteert in een hoge inzetbaarheid en lange levensduur.

Zie graag ook ter beeldvorming : https://www.youtube.com/watch?v=8TXkVfLwM2k

 

 

 

 

55.000 kWh stroomproductie door zonnepanelen bij Van der Spek Vianen

Datum: 14-mei-17

Van der Spek Vianen heeft geïnvesteerd in ruim 1.000 m² zonnepanelen die per jaar, afhankelijk van de hoeveelheid zon, ongeveer 55.000 kWh aan stroom gaan opbrengen.

Op het dak van de werkplaats op het op- en overslagterrein van de torenkranen in Vianen is de afgelopen weken hard gewerkt om alles juist geplaatst en geïnstalleerd te krijgen.

De geproduceerde groene stroom zal deels door Van der Spek Vianen zelf gebruikt gaan worden. De overige kWh’s worden als groene stoom terug geleverd aan het energienet.

Met de nieuw geplaatste zonnepanelen zorgt Van der Spek Vianen dat er ruim 25 ton minder CO2 wordt uitgestoten in de atmosfeer. Hierdoor komt Van der Spek weer hoger op de ladder van duurzaam ondernemen.

Met het behalen van het certificaat “BMWT Keur Duurzame Bedrijfsvoering” in 2015 is Van der Spek Vianen nog steeds toonaangevend, aangezien ze de enige organisatie is in haar branche die op dit moment voldoet aan de gestelde eisen. De nieuw geplaatste zonnepanelen bevestigen deze duurzame bedrijfsvoering nogmaals.

 

 

 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

Powerscreen Chieftain 2200, capaciteitsmaker met twee zeefboxen op een machine.

Datum: 13-nov-16

Powerscreen heeft de nieuwe Powerscreen Chieftain 2200 geïntroduceerd, waarbij het unieke concept van twee zeefboxen op één machine werkelijkheid is geworden. Het is nu mogelijk om met nog grotere capaciteiten tot 650 ton/uur te zeven door het optimaal te kunnen afstellen van de zeefmachine op het werk.

De 36-tons Powerscreen Chieftain 2200 rupsmobiele machine is voorzien van twee zeefboxen die achter elkaar zijn geschakeld, zodat er in totaal een bovendek ontstaat van 6.600 mm en een onderdek van 6.000 mm, beide met een breedte van 1.550 mm. In totaal is 19.55 m2 zeefoppervlakte beschikbaar op de machine, zodat ook op kleine fractie zonder problemen grote capaciteiten te behalen zijn.

Normaal gesproken is op iedere Powerscreen zeefmachine de zeefbox te tunen voor het af te zeven product, waarbij de slag/amplitude en het toerental van de zeefbox bij elkaar behoren. Hoe hoger de slag hoe lager het toerental van de zeefbox, waarbij dus ook de transportsnelheid van het te zeven product naar beneden gaat.

Nu zijn bij de nieuwe Powerscreen Chieftain 2200 beide zeefboxen apart te tunen, waarbij op de eerste box van 3.300 mm x 1.550 mm gekozen kan worden voor een hogere slag en op de tweede box van 3.300 mm x 1.550 mm voor transportsnelheid.

De eerste zeefbox is een twee maal gelagerde zeefbox die een slag tot 10 mm kan produceren voor een reinigende agressieve afzeving bij een toerental van 950 toeren. De tweede zeefbox is een vier maal gelagerde zeefbox die aan de buitenzijde van de excenteras ook gelagerd is, zodat bij hoge belading deze niet kan inzakken en altijd zijn slag blijft behouden. Deze box produceert een slag van 6 mm bij een toerental van 1.140 mm en is uiterst geschikt voor de fijne afzeving. Door het combineren van deze twee verschillende zeefboxen is de Chieftain 2200 uniek in de markt en zal producties maken die geen andere machine kan. Het zelfs mogelijk om beide zeefboxen als twee of vier maal gelagerd uit te voeren. Dit is een ombouw die in enkele uren is uit te voeren.

Door de vaste hoek van 7º tussen de boxen is het door het verstellen van het zeefframe mogelijk om de eerste zeefbox tussen 27º en 30º en de tweede zeefbox tussen de 20º en 30º te verstellen. Door deze verstelling is te bepalen hoe lang het te zeven product op de zeefboxen blijven.

Met zijn bunker van 8 m3 kan de Powerscreen zonder problemen met hoge capaciteiten beladen worden, waarbij door de bunkerbreedte van 4.740 mm ook grote laadschoppen zonder problemen gehandeld kunnen worden.

De fijne fractie wordt afgevoerd door een 1.200 mm brede afvoerband die een maximale afstort heeft van 5.120 mm, waarbij een voorraad van 140 m3 kan worden opgebouwd. De midden- en overmaat fractie worden via 800 mm brede afvoerbanden afgevoerd. Beide storten af op 4.960 mm hoogte en kunnen tot 182 m3 opzetten.

Een Caterpillar C4.4 constant speedmotor verzorgt de aandrijving van de Powerscreen. Door zijn maximale toerental van 1.800 is de motor naast stil ook zeer zuinig met de brandstof. Via de hydraulische pompen die als op iedere Powerscreen ook in staal uitgevoerd zijn worden de transportbanden en zeefboxen aangedreven. Uiteraard is ook deze Chieftain 2200 uit te voeren met Dual-Power aandrijving waar naast diesel-hydraulisch aandrijving ook de machine elektro-hydraulisch is aan te drijven.

Als voor iedere Powerscreen zeefmachine is ook voor de Powerscreen Chieftain 2200 een grote hoeveel verschillende soorten zeefdeken te leveren. De bovendekken van de machine bestaan uit twee maal drie dwars gespannen dekken en de onderdekken uit twee maal twee lengte gespannen zeefdekken.

Voor de afzeving van fijne en lastig te zeven producten worden uiteraard Major Wire zeefdekken aangeboden die naast het wel mogelijk maken van het zeven van lastige producten ook de capaciteiten nogmaals verhogen.

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines